۱۸ مهر ۱۳۸۷

نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان محروم از تحصیل خطاب به وزیر علوم - شهریور 87

جمعی از دانشجویان ستاره دار و افرادی که به دلیل احکام سنگین انضباطی از تحصیل محروم شده اند در نامه ای به وزیر علوم اعتراض خود را به این برخوردها بیان داشته اند. متن این نامه به قرار زیر است.

جناب آقای دکتر زاهدی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با سلام و احترام؛

متاسفانه همانطور که مطلعید با تکیه زدن شما بر منصب ریاست وزارت علوم، محروم نمودن دانشجویان از تحصیل بدل به امری معمول گشته است. سه سال پیش، نزدیک به هزار و هفتصد تن از داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد که حائز صلاحیت علمی لازم برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر گردیده بودند، در اعلام نتایج نهایی آزمون متوجه شدند که در مقابل نام آنها یک، دو یا سه ستاره قرار گرفته است که در این میان از ثبت نام هفده نفراز دانشجویان سه ستاره در مرحله نهائی ممانعت به عمل آمد. اگر چه در پی شکایت دانشجویان، دیوان عدالت اداری دستور موقتی مبنی بر پذیرش بعضی از دانشجویان در دانشگاههای مربوطه صادر نمود، ولیکن در عین ناباوری مسئولین دانشگاه از گردن نهادن به این حکم سر باز زدند و این دانشجویان هیچگاه امکان ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل را نیافتند.

این سیاست در دو سال گذشته با شیوه جدیدی ظهور نموده است، به این ترتیب که این بار برای تعدادی از داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد اصلأ کارنامه آزمون صادر نشد و از آنها خواسته شده بود که به هسته گزینش استاد و دانشجو واقع در طبقه چهارم سازمان سنجش مراجعه نمایند و در آنجا به آنان توضیح داده شد که اگر چه واجد صلاحیت علمی برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد می باشند ولیکن به سبب عدم احراز صلاحیت عمومی! از ادامه تحصیلشان ممانعت به عمل آمده است و این نکته ایست که در پی شکایت دانشجویان و در نامه وزارت علوم در پاسخ به دیوان عدالت اداری، صریحأ ذکر شده است.

همچنین در سه سال گذشته کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های مختلف، برای بسیاری از فعالین دانشجویی احکام سنگین تعلیق بعضا دو، سه یا چهار ترم صادر نموده‌اند که در برخی موارد این احکام منجر به پایان سنوات تحصیلی این فعالان دانشجویی و اخراج آنها از دانشگاه گردیده است. نمونه این گونه احکام را می توان در دانشگاه علامه و صنعتی امیرکبیر و تبریز مشاهده نمود، احکامی که تقریبأ همگی آنها در شرایطی ناعادلانه صادر شده است.

جناب آقای زاهدی:

براستی آیا شما از چگونگی صدور احکام در کمیته های انضباطی اطلاع دارید؟ آیا می دانید که چقدر ترکیب نفرات کمیته انضباطی غیر منصفانه و بر ضد دانشجوست؟ آیا می دانید که در اکثر اوقات دانشجویان هیچ مجالی برای دفاع از خود نمی یابند؟ آیا می دانید که بسیاری از این احکام در شرایطی صادر شده است که امضاء مسئولین دانشگاه پای توافقنامه ای که عدم احضار دانشجو به کمیته انضباطی جزوی از آن است، خشک نشده است؟ براستی کمیته انضباطی مرکز تا به حال چقدر به این گونه احکام ناعادلانه رسیدگی نموده است؟

آقای وزیر، مگر نمی گوئید که دانشجو باید سیاسی باشد و دانشگاه مرکز تحول است. پس چگونه است که فعالین دانشجویی منتقد دولت این گونه متحمل هزینه‌های سنگین می گردند و از حق طبیعی خود محروم می گردند؟ آیا فعالیت سیاسی مورد نظر شما، صرفا در تعریف و تمجید از دولت خلاصه می‌گردد؟ آقای وزیر، چگونه می توانید این محرومیت از تحصیل‌ها را توجیه نمایید؟ مگر نه اینکه حق تحصیل جزو حقوق اولیه انسانهاست، براستی آیا وزارت تحت امر شما حقوق اولیه انسانها را نیز به رسمیت نمی شناسد؟ مگر نه آنکه در تعالیم مذهبی ما، مقام عالمی بالاتر از مقام شهید معرفی شده است. آیا تعالیم دینی شما چیزی غیر از تعالیم دینی ماست یا آموزه‌های بزرگان دین شما با آموزه‌های پیامبر اسلام و ائمه متفاوت می باشد؟

آقای وزیر چرا، دو سال متوالی است که برای تعدادی از داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد کارنامه صادر نمی‌گردد؟ مگر سازمان سنجش موظف به ارائه کارنامه به شرکت کنندگان نمی باشد؟ اگر آنگونه که گزینش سازمان سنجش اعلام می کند، آنها صلاحیت ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را ندارند، آیا آنها صلاحیت کسب رتبه و کارنامه خود را هم ندارند؟ پس چرا از همان ابتدا اسامی این بی صلاحیتان برای ادامه تحصیل را اعلام نمی کنید تا این وقت و انرژی بی حاصل را صرف کاری بکنند که صلاحیتش را دارند!؟

جناب آقای زاهدی، در کجای دنیا برای ادامه تحصیل، شرط احراز صلاحیت غیرعلمی نهاده اند، که شما اینگونه می کنید؟ براستی عدم صلاحیت این افراد در کدام مرجع حقوقی و قانونی مورد بررسی قرار گرفته است؟ پس چرا فرصتی برای دفاع از حقوق قانونیشان به آنان داده نشد؟ براستی مگر برای یک اتهام، آنهم واهی! چند بار باید مجازات شد؟ پس آنهمه حکم کمیته انضباطی و دادگاه برای چه بود و حال این محرومیت از تحصیل برای چه؟! آیا می دانید که بسیاری از شرکت کننده در آزمون این شبهه را مطرح می سازند که سازمان سنجش کارنامه آزمونشان را دستکاری می کند؟ براستی آیا این پندار در مورد وزارتی که کارنامه شرکت کنندگان را به آنان نمیدهد و مسئولین تحت امرش به هیچ عهد و میثاقی پای بند نیستند و حتی حکم دیوان عدالت اداری را به هیچ می گیرند، خیلی غیر منطقی و نارواست؟!

آقای وزیر، راهی که شما در پیش گرفته اید، می رود تا رفته رفته تمامی اعتماد میان شما و دانشگاهیان را زایل کند، راهی که نه به صلاح دانشگاه است، نه دانشجو، نه دین و نه اساسأ بشر! دانشگاهی که شما ازاسلامی کردنش دم می زنید، می رود که اندک مایه های انسانی خویش را نیز به فراموشی بسپارد! امروزه دانشگاه اگر که مشکلی دارد آن فقر روح آکادمی، یعنی آزادیست، البته اگر که بپذیریم هنوز چیزی از آن باقیمانده است! براستی که دانشگاه قبل ازهر تغییری، نیاز به بازاندیشی شما در سیاستهایتان و اساسأ فهمتان از آکادمی وعلم دارد! و این تغییر رویه به جد ضروری وحیاتی می نماید، مگر آنکه بر خلاف صلاح همه اینها، سودای دیگری در سر داشته باشید…!!!

دانشجویان ستاره دار :

ضیا نبوی، علی صابری، ناصر پویافر، سید حامد احمدی ، توحید علی زاده، اصغر قنبری، صمد پاشایی، نادر مهدقره باغ، ناهید بابازاده، امین امامی،یحیی صفیاریان،زهرا توحیدی ،علرضا خوشبخت، مرتضی حسین زاده،حنیف کراگری

محرومین از تحصیل با حکم کمیته انضباطی:

صادق شجاعی، سعید فیض الله زاده، مجید دوری، علیرضا موسوی، مهدیه گلرو، آیدین خواجه ای، فراز زهتاب، مسعود عهدی، منصور امینیان، سجاد رادمهر، امیر مردانی

هیچ نظری موجود نیست: